این مطلب ۸۵۵ بار خوانده شده
یادداشت/عصمت اسماعیلی

بررسی عفاف و حجاب زنان در جامعه از منظر رهبری

فارسی

 

عصمت اسماعیلی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مساجد و محلاتمسئله پوشش و حجاب با آفرینش انسان همراه بوده و مطابق با فطرت انسانها است . آنگاه که خداوند آدم و حوا را آفرید و آنان با برگ درختان خود را پوشاندند و برای خود حریم و حجاب ایجاد نمودند تا کنون که ما شاهد تنوع فراوان در این مورد هستیم .در دوره های مختلف تاریخ این پوشش ها ممکن است شکل های متفاوتی گرفته باشند ولی همواره وجود داشته اند و مورد توجه بوده اند؛ در کشور ما نیز از قبل از اسلام این امر وجود داشته و با آمدن اسلام به این سرزمین و به عنوان کاملترین دین الهی حجاب هم به عنوان یک قانون الهی مطرح گردیده که بر پایه فطرت انسان بنا شده است.

در اینجا برآنیم تا به ارائه دیدگاه ها و نظرات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) پیرامون مسئله حجاب  و عفاف در چند مورد بپردازیم، باشد که رهنمودهایش همچون همیشه چراغ راه و هدایتگر ما در این زمینه باشد .

ابتدا به بررسی مفهوم حجاب از دیدگاه ایشان می پردازیم تا به این معنا از نظر ایشان بنگریم ، مفهوم حجاب از نظر ایشان معنای کامل و جامعی است که بسیار عمیق و با درایت بیان گردیده است، با توجه به تنوع پوشش ها در این روزها و نامگذاری حجاب بر روی آن  از سوی افراد مختلف و بعضا دیدن صحنه هایی که فقط اسم پوشش را یدک می کشند و بر خود دارند نظر معظم له بسیار صریح و کامل و راهگشا در این زمینه است .

حضرت آقا می فرمایند:« حجاب برای زن، به معنای ذلت نیست؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است. حجاب به معنای چادر نیست؛ اما چادر در نزد ما ایرانی ها که زنان از قدیم داشته اند بهترین نوع حجاب است؛ بدون چادر هم حجاب ممکن است.حجاب به معنای پوشیدن سالم [است]؛ نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است. به تعبیرروایات، پوشیده عریان که در عین پوشیدگی، مثل انسان برهنه و عریان است. آن پوشیدن، به درد نمی خورد؛ حجاب نیست؛ پوشیدن سالم که سر و مو و گردن و بدن و تمام سر تا پای بدن زن را پوشانده باشد؛ البته صورت و دو دست را بسیاری فقها مستثنا می دانند؛ البته در مواردی که صورت بدون آرایش و ساده باشد؛ این هم معنای حجاب.»

نگاه به این نظریه تکلیف بسیاری از نظرات و عقاید را روشن می کند و  نه تنها مفهوم حجاب که حدود حجاب و نوع پوشش را به طور کاملا واضح مشخص می نماید و بسیاری از نظرات بعضا روشنفکرانه را رد می کند.این نگاه عمیق نشان می دهد که آنچه ما امروز به عنوان و به اسم حجاب در بسیاری از مجامع و بعضا متاسفانه در بین افراد مشهور حتی می بینیم نه تنها حجاب نیست که عین عریانی و برهنگی است . پوششی را باید حجاب نامید که شاخصه های خود را داشته باشد و به قول ایشان« پوشیدن سالم » باشد و حدود شرع در آن رعایت شده باشد نه «پوشیده عریان ».

 یکی دیگر از نکاتی که ایشان در باره این موضوع مطرح می نمایند مسئله دشمنی و عداومت دشمنان انقلاب با این نظام بر سر مسئله حجاب است ایشان پیرامون دشمنی روزافزون کشورهای غربی با نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر رعایت «حجاب» و «پوشش اسلامی » توسط بانوان متدین ایران اسلامی می فرمایند:

«یکی از مهمترین علل مخالفت شدید و خصمانه دولتهای غربی با جمهوری اسلامی ،همین مسئله (حجاب اسلامی) است .آنها روی این مساله بسیار حساسند . اگر جمهوری اسلامی در همین یک مسئله مقداری کوتاه می آمد و اجازه می داد که فرهنگ بی بندوبار غربی در زمینه ی روابط ناسالم زن و مرد در جامعه تحقق پیدا بکند، بسیاری از مخالفت هایی که جوامع سیاستمداری و غیر سیاسی غرب با جمهوری اسلامی دارند کم می شد یا بعضا از بین می رفت. »

«شما می بینید که در همین کشور ما ،یک روز «بی حجابی» را اجباری کردند؛ اما احدی در دنیا اعتراض نکرد که چرا «بی حجابی» را اجباری می کنید در کشور همسایه ی ما ترکیه ،«بی حجابی را اجباری کردند و تا همین اواخر هم حتی بعضی از دولت های ترکیه ،همین اجبار و الزام را ادامه داند که نمونه هایی در همسن سالهای اخیر دیده شد- اما هیچ کس در دنیا اعتراض نکرد و اعتراض نمی کند.

بالاتر از این در کشورهای اروپایی که خودشان را پیشرفته می دانند و در ادعا و تبلیغات ،مسائل حقوق بشرو آرای انسانها برایشان حایز اهمیت است یعنی فرانسه و انگلیس اجازه ندادند که چند نفر زن و دختر مسلمان، با «حجاب اسلامی » رفت و آمد کنند و به مدارس بروند اینجا اجبار و الزام را جایز می شمارند و در آن ایراد و عیبی نمی بینند ؛اما جمهوری اسلامی به خاطر اینکه «حجاب » را در جامعه الزامی می داند همه این محافل آنرا مورد اعتراض قرار می دهند.»

 پر واضح است که دشمنی دشمنان نظام اسلامی با آن بر سر اصول اصیل اسلامی است که در این انقلاب اولویت اول را دارد و نظام بر اساس آنها شکل گرفته است و اجرای این اصول در یک کشور و وجود حکومتی با این ایدوئولوژی در جهان آنان را وحشت زده و منافعشان را به خطر انداخته است در این میان مبارزه با این حکومت و نظام به هر شکلی جهت ضربه زدن به آن  از ابتدای پیروزی این انقلاب در دستور کار آنان بوده و هیچگاه متوقف نشده است مساله مبارزه فرهنگی و ضربه های فرهنگی از دسیسه های بسیار خطرناک و سهمگین دشمنان است که رواج فرهنگ برهنگی نیز یکی از آنان است  ،در اینجا نیز ملاحظه می گردد که به نظر ولی امر مسلمین مسئله عفاف و حجاب و رعایت اصول اصیل اسلامی باعث وحشت دشمنان دین و انقلاب  و  مایه ی  نفرت آنان از انقلاب است  و دشمنی آنان با نظام را بیشتر می نماید و این امر به طور حتم وظیفه آحاد مردم از مرد و زن بخصوص بانوان متدین ایران اسلامی را خطیرتر و مهم تر می نماید که آنها پاسدار حریمی هستند که می تواند باعث شادی یا ناامیدی دشمنان انقلاب و نظام گردد حال تا چگونه عمل نمایند.

 از سوی دیگر در سخنان مقام معظم رهبری پیرامون این مسئله  این نکته مطرح گردیده که آیا حجاب؛ موصونیت  است یا محدودیت؟و رعایت این دستور اسلامی آیا باعث می شود که زنان و بعضا حتی مردان در جامعه دارای محدودیت هایی گردند یا نه این مسئله فرد و جامعه را در برابر بسیاری از خطرات محافظت می نماید؟

حضرت آقا در این مورد می فرمایند :

« مسئله حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، این، یک برداشت کاملاً غلط است. مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است؛ زیرا آمیزش و اختلاط بی قید و شرط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد، به خصوص به ضرر زن است.» ۶۸/۱۰/۲۶

کاملا واضح و روشن است که از دیدگاه ایشان حجاب مایه مصونیت نه تنها فرد از انحرافات و لغزش هاست که باعث مصونیت جامعه نیز است و این جوابی قاطع به کسانی است که زن باحجاب و عفیف را دست و پابسته و گرفتار حجاب می دانند و برای بی بندوباری خویش به دنبال بهانه دور کردن زنان از حریم حجاب می گردند و بی حجابی را مایه آزادی و فراق بال زنان ذکر می نمایند.

حالا این سوال مطرح می گردد که از دیدگاه ایشان برترین حجاب و پوشش چیست ؟ این برترین چگونه است و چه ویژگی هایی دارد ؟

«من مى‏گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‏ ملى ماست؛ هیچ اشکالى هم ندارد؛ هیچ منافاتى با هیچ نوع تحرکى هم در زن ندارد. اگر واقعاً بناى تحرک و کار اجتماعى و کار سیاسى و کار فکرى باشد، لباس رسمى زن مى‏تواند چادر باشد و - همان‏طور که عرض کردم - چادر بهترین نوع حجاب است»۷۰/۱۰/۴

 مردم ما چادر را انتخاب کرده‏ اند. البته ما هیچ وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر استولى زنان ما مى‏خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پیش از آن‏که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.۷۳/۷/۲۰

در اینجا نیز مقام عظمای ولایت نظر قاطع و روشن خویش را مطرح نموده و مشخص می نمایند که چادر حجاب برتر و بهترین نوع پوشش است  گر چه ایشان انواع دیگر حجاب را رد ننموده اند اما نظر قاطع شان بر چادر و پوشش ملی است و این پوشش ملی باید به عنوان نماد پوشش زنان ما باشد .

در پایان یادآور می شویم که این سرزمین همان گونه که زادگاه غیورمردان سربلند و سرافراز در تمام طول تاریخ است که نامشان تا ابدیت بر تارک تاریخ این سرزمین و شاید جهان می درخشد آوردگاه زنان عفیف ،پاکدامن و شیرزنی است که همواره با تکیه برآموزه های دینی و الگوگرفتن از بزرگان دین مردان بزرگی را در دامن خویش پرورانده اند و در همه صحنه ها و میدان ها دوشادوش مردان وبعضا حتی پیشتر از آنها حضور سلحشورانه خویش را به معرض دید همه جهان قرار داده اند و سرافراز از همه امتحانات تاریخ این سرزمین بیرون آمده اند و نامشان با افتخار بر برگ های زرین تاریخ این کشور ثبت است و این آن چیزی است که دشمن از آن هراس دارد .

انتهای پیام/ت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.